Jdi na obsah Jdi na menu

09/05/2017 #VšeOpráciNaLodi

9. 5. 2017

Konečně se k tomu dostávám!

 

Kdo hledal a nemohl najít něco "konkrétnějšího" k PRÁCI NA VÝLETNÍ LODI? Já teď to konkrétní rozhodně nabízím :)

 

Vezmu to ale hezky postupně tedy:

POHOVOR - KDE ZAČÍT? 

 

Nikdy jsem na lodi nedělala, nemám žádné známé a nemám nejmenší tušení, kde začít. Jasně, tak přesně tenhle problém jsem měla taky. 

 

Nuže - já to vzala přes agenturu - www.pracenalodi.cz ne že bych jim chtěla dělat reklamu ale vytrhli mi trn z paty, rychlé, pohodlné řešení. Poradili mi s životopisem, informovali mě o pohovorech. Tím ale práce agentury 100% končí. Nezařídí ti letenku, nepovedou tě za ručičku, nedomluví vše za tebe - nenene, to musíš sám. 

 

Kdo tedy uvažuje o agentuře tak realita je taková že ti dají možnosti ale chopit se jich musíš sám. Domluví ti pohovor ale na pohovor se musíš připravit sám, pokud dobře dopadne cestu na loď si musíš vymyslet sám. 

 

Některé společnosti cestou proplácí, jiné na cestu přispívají a jiné na to dlabou úplně - to prostě záleží.

 

Začít tedy můžeš přes agenturu, či na férovku poslat CVčka přímo lodním společnostem - zde je takový malý seznam - jen tak pro inspiraci:

Malé říční lodě:

 

Pak jsou i větší zaoceánské lodě:

 

Společností je samozřejmě hodně - tohle je jen ochutnávka. 

 

Jakmile kontaktujete společnost, nebo vám agentura sežene pohovor většinou nastává telefonická fáze hry! Aneb ověří si vaši znalost jazyka ať už telefonicky či přes skype. 

 

Není to pravidlo ale hodně společností začíná telefonickým pohovorem. Jakmile projdete bez úhony, pozvou si vás na osobní pohovor. Ty se konají různě, některé společnosti vypíšou datum a dofrčí do Prahy, Brna, Bratislavy.. a vy se musíte k jistému datu a času dostavit taky - pokud máte zájem. 

Jiné společnosti to řeší tak, že vám prostě oznámí - "Dojeď za námi do Zagrebu." no a vy prostě musíte investovat pár korun a pokoušet své štěstí. 

 

Nic není zadarmo a práce ti do klína nepřistane. Je nutné něco investovat.

Pokud kontaktujete přímo společnosti, budou to náklady na cestu na pohovor a pravděpodobně zaplatit cestu na loď. (Záleží na společnosti a zda cesty proplácí, či na ně přispívá) 

Pokud kontaktujete agenturu, která vám lehce pomůže, zaplatíte ještě poplatek zhruba 8.000 Kč

 

Dobrá, teď se dostávám k:

DATUM - KDY ZAČÍT?

 

MENŠÍ ŘÍČNÍ LODĚ:

To je další důležitý bod, hlavně pro říční lodě. Ty začínají sezónu začátkem BŘEZNA plus mínus autobus. Každá společnost to opět má jinak ale konec února, začátek března je téměř pravidlem. 

 

TEDY to znamená, že společnosti k těmto termínům už MUSÍ MÍT POSÁDKU která jim na lodích bude pracovat. Shánějí lidi koncem každého roku až do začátku sezóny. Tedy ideální je hledat práci tak od listopadu do února. Společnosti nabírají nové lidi, nové posádky. 

 

Je poměrně obtížné se na lodě dostat v průběhu sezóny. Týmy jsou zaběhnuté, nikdo nic moc nechce měnit. Lodě jsou plné a funkční. ALE někdo si zlomí nohu a potřebují náhradu, někdo jim uteče neb už na to nemá a tak dále. Tedy lodě nabírají i v průběhu roku ale v daleko menším měřítku tedy šance jsou daleko menší.

 

S tím souvisí i PRÁCE NA LÉTO, kdo má představu že si zabrigádničí na dva měsíce, ten se nejspíš malinko přepočítá. Lodě málokdy berou "brigádníky" protože chtějí stálého člena posádky na CELÝ ROK a ne se pořád babrat s tím někoho zaučovat. Takže si lidi zaučí začátkem sezóny a pak mají klid. 

 

Práce na lodi tedy fakt není primárně práce na léto, ale na celý rok - od března do listopadu - to je sezóna.

 

VĚTŠÍ ZAOCEÁNSKÉ LODĚ:

Ty mají sezónu prakticky celoročně. Je tedy lehčí se na ně dostat kdykoli. Opět lodě chtějí lidi na delší dobu. Nikoli na pár týdnů. Většinou mají ve smlouvách podmínku "3 měsíce" a pokud odejdeš dřív naúčtujeme ti penále. Záleží jak jsou sestavené smlouvy. 

 

Navíc zaoceánské lodě mají více členů posádky - bavíme se o 2.000 členech posádky a 5.000 pasažérech - tedy zase zhruba. Takže je tam větší šance "zranění člena" nebo "útěku člena" tedy tím se otevírá možnost pro nás, že? ;)

pozn.: (Menší říční lodě mají cca 12-50 členů posádky a 50-200 pasažérů)

 

Tedy pokud se uprostřed léta rozhodneš dělat na lodi, s větší pravděpodobností to klapne na těch větších. 

 

Taky nesmím zapomenou na NABÍRÁNÍ NA SKLAD neb společnosti - jak říční tak zaoceánské - si nabírají lidi do zásoby, právě proto, že počítají s odpadlíky. Může se tedy stát, že budete sedět nějaký čas na střídačce doma a budete čekat na telefon. Ten zazvoní v úterý a už ve středu po vás budou chtít abyste stáli připraveni v pozoru na palubě lodi. 

 

PRO JAKOU LOĎ SE ROZHODNOUT?

Tak to už záleží na každém? Co já vím z osobní zkušenosti a z vyprávění - okej? Osobně jsem dělala na menší říční lodi. O velkým lodích mám mraky informací od kolegů, kteří na nich dělali, pokusím se vám to shrnout:

 

ŘÍČNÍ LODĚ

PRO

Jejich velká výhoda je, "že jsou blízko". Tedy po Evropě - Německo, Švýcarsko, Česká Republika, Slovensko, Francie etc. Náklady do začátku jsou menší, jsou miň děsivé. Pokud se něco stane stačí mít v kapse dva tisíce na letenku domů. Tedy útěk je jednodušší, levnější. Taky se nemusí řešit vízum, časové posuny a tak dále. 

 

Navíc menší lodě mají "program" a slouží prakticky jako pojízdný hotel. Pasažéři se nasnídají, pak z lodi na dopoledne či celý den vypadnou a vy si děláte svoje. Připochodují zase večer, nadlábnou se a jdou spát. 

 

S pasažéry tak máte "menší kontakt" nemáte je furt na krku. Plus obrovská výhoda je, že pasažéry "poznáte" a můžete jím říkat jménem, či si zapamatovat jméno jejich psa, příbuzných nebo jaké mají rádi nápoje. Proč je to důležité? Kvůli dýškům, přirozeně.  Pokud si zapamatujete že "Tohle je John a jeho pes Ratlík mají rádi procházky za deště" tak si John bude připadat výjimečně a s větší pravděpodobností vám do kapsy hodí 20 dolárků. 

 

Taky si myslím, že říční lodě nabízejí stejné peníze za míň práce než zaoceánské.  

 

Kotvení každý den - to je super neb se můžete dostat z lodi na pevnou zem! "Ponorková nemoc" může být svině a někdy se opravdu vyplatí vypadnout ven. Menší lodě prostě kotví daleko častěji. Ať už jen z nutnosti dotankovat, nabrat zásoby nebo se zbavit pasažérů, kteří by se na tom malém prostoru ukousali nudou.

 

PROTI

Menší šance se na ně dostat kor v průběhu sezóny (březen až listopad). Taky je možné, že posádka co dělala loni, chce dělat i letos - takže pro nově příchozí prostě smůla. Prakticky nemožné (i když výjimky jsou všude) dostat se na stejnou loď s někým (přítelem, kamarádem etc..)

 

Menší požadavky - ve smyslu víza, letenek a dopravy. 

 

Zahrnula bych sem velikost posádky. Vidět stejné xichty dnes a denně může být na škodu. Kor když si s týmem nějak nesednete. 

 

Navíc, na menších lodích je zcela nepravděpodobné, že budete dělat jen "svou práci", jednoduše proto, že Franta od vedle nestíhá ale i tak to musí být hotové, takže tým musí pomoct - dokud Frantu nezavraždí a nenahradí schopnějším členem - nebo jak praví zákon schválnosti - ještě horším členem. Prostě je třeba myslet na to, že práce musí být hotová ať to stojí co to stojí. Hraje se na tým a tým čítá 20 lidí? Takže se fakt musí zapojit každý a to na 150%

 

Taky bych sem hodila to, že moc ze světa neuvidíte. Maximálně kolik desítek kilometrů jedné řeky, což se poměrně rychle okouká. 

 

ZAOCEÁNSKÉ LODĚ

PRO

Větší šance se na lodě dostat. Lodě vyžadují tisíce členů, větší možnosti, více pracovních pozic. Taky větší šance, že se na stejnou loď dostanete v páru (s přítelem, kamarádem etc..)

 

Uvidíte větší kus světa? Ne že by teda na lodi byly hodiny a dny na to se jen tak poflakovat kolem, ale přeci jen nějaké volno tady je. 

 

Více členů posádky, takže pokud vás někdo fakt sere, je lehčí se mu vyhnout a prostě se spřátelit s někým jiným. 

 

Pokud se nedostanete z lodi, tak větší lodě jsou plovoucí města - pravděpodobně budete mít přístup do bazénu, posilovny a k jiným vychytávkám, které na malých lodích nenajdete. 

 

PROTI

Vzdálenost, nutnost letenek, pracovních víz. Pokud se něco fakt zvrtne, je daleko složitější dostat se domů z Karibiku nežli z Francie. 

 

Obrovské lodě a neustálý šrumec. Stále mátě někoho na palubě, hosty v pokojích. Prostě velký dav se daleko hůře organizuje než malá skupinka lidí. 

 

Ztrácení se. S tím mělo prý hodně kolegů problém. Najít cestu na kajutu, na můstek, do kuchyně a na své pracoviště. Loď to je milion stejných dveří s různými čísly a teď se v tom vyznej.

 

Prakticky stejné peníze jako na menších lodích ale větší investice na dopravu. 

 

DOHROMADY:

SAMOZŘEJMĚ TOHLE JE JEN PÁR VĚCÍ CO MĚ NAPADLO co já shledávám jako nejdůležitější, každý má vlastní preference a představy. Taky zdůrazňuji, že NA VELKÉ ZAOCEÁNSKÉ LODI jsem NIKDY nepracovala a znám je tedy jen z vyprávění. 

 

Co se ke mě ale ještě doneslo je vylodění a nalodění. Na menších lodích to funguje tak že pasažéři prostě v 8:00 ráno zmizí a vy máte celý den na úklid než přijede druhá skupina. Na velkých lodích pasažéři začínají odjíždět někdy ve 3 ráno aby chytili let a vy už od 3 ráno musíte být v pozoru třeba a jen proto že 4 lidi v tu dobu chtějí odjet.  

 

Taky na menších lodích celá posádka dělá náklad potravin. Nosí kufry a jak jsem již říkala "nedělá jen svůj job" ale tak nějak všechno. Na velkých lodích je na každý úkon pracovní pozice.

 

OKEJ VYBRALI JSME SI LOĎ, PROŠLI JSME POHOVOREM - KOLIK DOSTANU PENĚZ A JAK JE TO S VOLNEM?

To přeci zajímá všechny. Platy se pohybují různě. Od malých pozic podrž tašek, až po manažery a kapitány, logicky. Řekla bych že jako housekeeper nebo servírka či dishwasher v kuchyni, takový průměr bude 1000 - 1500 eur/měsíčně + dýška.  

 

Dýška se taky různí, my měli ve Francii za týden (od Američanů kteří jsou zvyklí dýška dávat) cca 100-200 eur. Zase, jiná loď, jiní lidi, jiná dýška - to prostě záleží (taky na tom jak moc s hosty umíte.. víte co.. )

 

Volno! Růůůůznéé a to velice. Já měla ve Francii 4 týdny bez dna volna a pak 2 týdny off. S tím že jsem dělala takových 10-14 hodin denně a neměla za 4 týdny ani den volna. 2 týdny dovolené však byly plně placené akorát jsem přicházela o dýška. 

 

Některé společnosti to mají tak že 3 měsíce jsi na lodi a děláš bez dna volna a pak máš 14 dní volna. Někde to je tak že máš za týden nárok vždy na jedno dopoledne nebo odpoledne volna. Tedy půlden volna týdně a děláš 3 měsíce v kuse někdy i 6 měsíců v kuse. 

 

Ovšem menší lodě, jsou blíž a tedy větší pravděpodobnost na více volna, společnost nemá tak drahé náklady na dopravu svých pracovníků. Velké lodě, velké náklady na dopravu pracantů a navíc jich je sakra hodně těch pracantů, takže si je tam nechávají na delší časové úseky, 3, 6, 9 měsíců. Není to pravidlo ale spíš to tak bude. Prostě poměrně logicky. 

 

Vždy je ale důležité, jakou smlouvu vám nabídnout a zda vám to vyhovuje nebo ne.  

 

Ve smlouvě bude i napsáno zda hradí dopravu, zda hradí víza etc.

 

OBROVSKÁ VÝHODA JAK PRO ŘÍČNÍ TAK ZAOCEÁNSKÉ LODĚ - jakmile jste na lodi, nemáte žádné výdaje a výplata vám prostě jde do kapsy! Na šetření je to práce k nezaplacení! Chceš cestovat? Naškudli si za sezónu na lodi a pak 5 měsíců cestuj. To je jen na tobě ;) 

 

ŽIVOT NA LODI?

Aneb jak to tam fakt vypadá? :)

 

Bydlení je asi nejzajímavější. To zajímá taky kde koho. Nuže bydlí se na kajutách mnohdy velikosti 2x4 metry. Postel skříň a tím to končí. Záleží jaké zázemí má jaká společnost. Jinak se bydlí většinou po několika osobách na kajutách v poschoďových postelích. Na lodích se prostě šetří místem. Přirozeně posádka má nejhorší kajuty, většinou u motoru a v podpalubí, takže tma a hluk. 100% doporučím špunty do uší. To je na loď prakticky nutnost. 

 

Jedna hodně milá věc na lodích je prádelna. Není čas na to si sám prát a tak většinou to obstarává housekeeping. Dostaneš pytel se svým jménem, jednou týdně do něj narveš co potřebuješ vyprat a zjeví se ti to na dveřích vyžehlené a poskládané. Docela luxus, ne?

 

Tedy pokud nepracuješ jako housekeeper :D Já osobně jako housekeeperka bych nespočítala kolik spoďár mi prošlo rukama a kolik kilometrů materiálu jsem přežehlila.

 

No nic, jinak je to ale "polovojenský život" takže spánek, práce, nějaká pauzička, práce a spánek. Dokolečka dokola až máš hlavu jako kolo štěstí. 

 

Pro "rodinný" život to rozhodně není. Čas na kontakt s okolním světem prakticky není. Když máš volno nechceš myslet, mluvit... natož řešit nějaké problémy. Chceš spát a koukat do stropu - vypnout - odpočívat - spát. Život který se odehrává mimo palubu lodi je pro tebe prostě jakési nereálné sci-fi. Co není na lodi, jako by prostě neexistovalo. Proto bych každému doporučila si to rozmyslet, obzvláště pokud je "ve vztahu" a chce v něm i zůstat.  

 

Člověk se taky naučí vykonávat rozkazy. Nad ničím moc nepřemýšlet a prostě to udělat.

 

Rozhodně se naučíte orientovat se ve městech podél řek. Protože najít řeku, znamená najít domov. Taky se naučíte nejkratší a nejrychlejší trasu k nejbližšímu obchodu, či kavárně, která má wifi zdarma.

Což je další důležitá informace - připojení k internetu na lodích. Bývá velmi omezené, hlavně na říčních lodích. Padá to, seká se to, na stream můžete rovnou zapomenout. Co se většinou děje, dostanete "kupón" s určitým objemem dat na týden (50mb, 100mb...) opět se to liší, ovšem! co se rozhodně nemění je fakt, že v "údolí nikoho" prostě signál není. Kde jsou jen kopce a řeka - internet nelítá. Jakmile se vypluje, internet pápálálá. Plus ve zdymadlech mezi čtyřmi betonovými stěnami je to taky dost sci-fi.

 

Mé doporučení je sehnat si nějaký dobrý tarif a na net na lodi se nespoléhat.

 

Zaoceánské lodě to mívají o něco lepší, ale opět bych s tím nepočítala.

 

Oblečení? Věřte mi, že krom pyžama nic moc potřebovat nebudete. Vyfásnete uniformy - většinou dvě - jedna se nosí a druhá je v pračce. Ve volném čase pak pyžamo a spánek, případně to oblečení, ve kterém jste na loď přijeli. Jak jednoduché. Mé doporučení je vzít si žabky nebo kroksy, hlavně do sprch... taky vřele doporučím špunty do uší pokud se chcete vyspat. 

 

Jinak na lodi je vše co byste mohli potřebovat, od žehličky po fén na vlasy. Ručníky, župany, no prostě všechno, takže i tyto blbosti můžete nechat doma. Prakticky na loď se jezdí s příručním zavazadlem ve kterém je hromada spodního prádla a ponožek, pyžamo, žabky, elektronika na tu půlhodinu před spaním a to je tak asi všechno. Sprchové gely buď fásnete a nebo se koupí na místě. Jako ostatně všechny tekutiny nad 100ml.

 

O jídlo se stará kuchyně, tedy budete mít snídaně, obědy i večeře "v ceně pobytu". Pokud vám něco nelahodí, zvyknete si na to. Vařit si sám? No way není čas a hlavně není kde. (Opět mohou být výjimky ale spíš bych s tím nepočítala).

 

Taky se naučíte pracovat s namontovaným úsměvem, za jakékoli situace a v jakoukoli denní dobu. 

 

No a po večerech, pokud je dobrá parta posádka, tak se popíjí cokoli co teče, hlavně alkohol :D

 

ZÁVĚREM - SHRNUTÍ?

Tuhle práci bych 100% doporučila všem mladým, odvážným a dobrodružným duším. Na věku prakticky nesejde, kdo má pocit že do toho chce jít, tak hurá do toho. Mladším bych to doporučila více - naučíte se disciplíně, hodnoty peněz, hodnoty práce, práce v týmu. Plus na životopise práce na výletní lodi vypadá hodně lákavě. Prakticky každý ví, že je to tvrdá škola a pokud jste oddělali sezónu na lodi, tak zaměstnavatel bude vědět, že máte výdrž. 

 

Otrkáte se, protože musíte fungovat i tam, kde je to nepříjemné. Donutí vás to. Navíc zjistíte že zvládnete daleko víc, než jste si mysleli.

 

Taky si vylepšíte komunikační dovednosti, zjistíte, že se fakt dá vést konverzace téměř beze slov pomocí rukou a nohou.   

 

Mě osobně se práce na výletní lodi hodně zamlouvala. Dala mi toho hodně. Rozhled, peníze, zkušenosti. Viděla jsem kus Francie, potkala úžasné lidi. Našetřila jsem něco a pak si mohla dovolit sedět na zadku, cestovat a rozmyslet si co dělat dál. 

 

Doporučuji a budu doporučovat. Lodě jsou skvělý způsob jak našetřit.

Nevyžadují žádné speciální schopnosti, jen komunikaci a výdrž. Tuhle práci tak může dělat prakticky každý. A tahle práce tím pádem otevírá dveře do světa naprosto všem, kdo po nich celý život toužili - stačí jen otevřít! 

 

Nemusíte mít našetřeno dopředu, nemusíte mít vysokou školu, nemusíte mít prakticky vůbec nic a můžete získat opravdu hodně.

 

EXTRA A NAVÍC - pokud by někdo chtěl více konkrétních zážitků a mraky situací - prostě jednu celou sezónu na lodi hezky na papíře - může si pořídit TIŠTĚNOU KNIHU KNIHU kterou jsem sepsala osobně.

Taky ji nabízím zcela zdarma na ULOZ.TO v elektronické podobě. 

 

a jako vždy, jakékoli otázky, klidně do komentářů nebo přímo mě osobně na facebook PotrefenáKachna. Ráda pomůžu, odpovím :)

 

#prácenalodi #love #live #travel #potrefenákachna #díky #pomáhejmesi #dělmeseoinfo

 

 

PS: a KDYBY SE TADY NAŠLA DOBRÁ DUŠE co byla a pracovala na zaoceánské lodi a chtěla doplnit, upřesnit, rozšířit, etc. budu za to obrovsky ráda, stejně tak jakékoli zkušenosti z VÝLETNÍCH LODÍ, prosím, podělte se do komentářů, doplňte tenhle článek, informace jsou totiž k nezaplacení.

Obrovsky děkuji!

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář